Monday, October 05, 2009

Faktor kebangkitan Turki

Salam wbth,


Saudari/i sekalian,


Dalam tulisan kali ini saya ingin berkongsi bahan yang ditulis oleh Abul Hasan Husni An-Nadwi di dalam kitabnya Apa derita bila Islam mundur. Kitab ini merupakan buku yang amat wajar dimiliki dan dibaca oleh generasi kini. Muqaddimah buku ini ditulis oleh Sayyid Qutb rhm.

Dalam tulisan kali ini saya hanya ingin menyentuh faktor kebangkitan Turki yang boleh ambil panduan yang menyebabkan mereka layak memikul teraju dunia pada masa itu.


Bangsa Turki di bawa pimpinan Ustmaniyah mempunyai keistimewaan tersendiri yang melayakkan mereka memegang pimpinan ummat Islam Alami.

Ciri-ciri mereka yang menonjol ialah:-

1. Bangsa Turki yang baru bangkit mempunyai semangat untuk berjihad membela Islam. Mereka masih belum terjangkit keruntuhan moral dan sosial seperti yang tersebar di kalangan masyarakat Islam secara umumnya. Bangsa ini sederhana cara hidup dan pemikirannya.


2. Mereka mempunyai keunggulan teratas dalam bidang persenjataan dan kekuatan angkatan perangnya dapat digunakan untuk meluaskan kekuasaan Islam baik dalam bidang material maupun spriritual untuk mempertahankannya dari serangan musuh-musuh. Untuk itu mereka selalu menggunakan meriam-meriam dan senjata-senjata yang termoden pada masa itu. Sehingga mereka mempunyai keunggulan tersendiri dalam bidang persenjataan dan kemiliteran.


3. Daulah Ustmaniyah mempunyai daerah yang strategis sekali untuk memjadi pimpinan antara bangsa. Mereka berada di Semenanjung Balkan. Dengan ini secara automatik mereka dapa mengawasi Eropah dan Asia. Ibukotanya berada di antara Laut Hitam dan Laut Tengah dan penghubung utama antara dataran Asia dan Eropah. Ibunegaranya, Konstantinopel merupakan kota paling strategik dan paling baik untuk dijadikan ibukota dari suatu negara besar yang berkuasa di Eropah, Asia dan Afrika.
Napoleon Bonaparte ada berkata:

‘Aidaikata dunia ini terdiri dari satu kerajaan maka kota Konstantinopellah yang paling utama untuk dijadikan ibukota.’


bersambung ....Mengapakah berlakunya keruntuhan bangsa Turki?


1 comment:

Dama-Ulan said...

Salam ziarah...

Turki akan melakukan perubahan pada dunia Islam.. Perubahan ini bakal menjadi sejarah baru di alam yang global ini...