Tuesday, August 05, 2014

Regim Zionis Berundur dari Gaza



1. Menurut berita dari BBC, regim Zionis Israel mengumumkan untuk berundur dari Semenanjung Gaza.  Petikan adalah seperti di bawah:
How Hamas Won
Israel's Tactical Success and Strategic Failure
Israel has announced the withdrawal of all of its troops to "defensive positions" outside the Gaza Strip.[1]

Lt-Col Peter Lerner told reporters Israeli forces would have left Gaza before a 72-hour truce, scheduled for 08:00 local time (05:00 GMT).
Israel claims the main aim of the conflict - to destroy militants' tunnels - has been achieved.
Gaza officials say the four-week conflict has killed 1,800 Palestinians. Some 67 Israelis have also died.
The withdrawal announcement came moments before the latest truce was due to come into force.
"The Israel Defence Forces will be redeployed in defensive positions outside the Gaza Strip and we will maintain those defensive positions," Col Lerner said.
Just minutes before the truce came into effect, air raid sirens sounded in Jerusalem and Tel Aviv as Hamas militants fired a barrage of rockets at central Israel.
AFP news agency reports that the Israeli air force staged at least five raids in Gaza shortly before the truce began.
Israel launched Operation Protective Edge on 8 July with the stated aim of ending rocket attacks and destroying tunnels used by Palestinian militants.

2.  Apa tuntutan Hamas kepada Zionis Israel sebelum berlakunya genjatan senjata?[2]
2.1. Penarikan pasukan Israel.
2.2. Mengakhiri blokade di Jalur Gaza.
2.3. Pembebasan tahanan yang telah ditangkap dari kesepakatan Shalit, serta pelepasan anggota DPR yang ditangkap Israel dan pelepasan tahap ke 4 dari tahanan perjanjian damai Palestina-Israel.
2.4. Memulai rekonstruksi kembali di Jalur Gaza.

3.  Sedikit analisis dari majalah foreign affair berkaitan kemenangan Hamas pada 20/7/2014 lalu.  Menurut artikel di bawah, Israel secara secara stategiknya telah tewas.[3]
No matter how and when the conflict between Hamas and Israel ends, two things are certain. The first is that Israel will be able to claim a tactical victory. The second is that it will have suffered a strategic defeat.

4.  Peranan kita sebagai anggota ummah:[5]

4.1Kita memperbanyakkan doa dan solat hajat memohon agar Allah S.W.T membantu para mujahidin di Palestin dalam menghadapi pihak rejim Zionis Yahudi.
4.2 Kita semua hendaklah banyak mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan segala perintah Allah dan meninggalkan perbuatan maksiat.
4.3 Kita semua juga hendaklah berusaha memberikan kesedaran kepada sanak saudara, rakan taulan, rakan sekerja dan juga masyarakat sekeliling tentang kesengsaraan umat Islam di Palestin, penjajahan Yahudi ke atas masjid suci ketiga mereka dan juga kiblat pertama umat islam dan berusaha menyedarkan mereka terhadap tugas mereka dalam usaha mereka untuk membantu dan membebaskan masjid al-Aqsa dari penjajahan Israel.
4.4 Kita juga juga hendaklah menghulurkan zakat, sedekah, derma dan sumbangan kepada tabung-tabung Palestin, NGO-NGO Islam yang menjalankan usaha kebajikan untuk membantu umat Islam di Palestin
4.5 Para juga juga diseru agar memboikot barang-barang keluaran Israel.

Rujukan:
[1] http://www.bbc.com/news/world-middle-east-28654229
[2] http://www.eramuslim.com/berita/palestina/4-point-penting-hamas-jika-israel-ingin-ajukan-gencatan-senjata.htm#.U-B08fmSxlw
[3] http://www.foreignaffairs.com/articles/141647/ariel-ilan-roth/how-hamas-won

[4] http://memahamirealiti.blogspot.com/

[5] http://memahamirealiti.blogspot.com/

No comments: